วันศุกร์ที่ 17 มีนาคม พ.ศ. 2566

Exploring Leadership-as-Practice in the Study of Rural School Leadership

 Exploring Leadership-as-Practice in the Study of Rural School Leadership

สำรวจภาวะผู้นำเชิงปฏิบัติในการศึกษาภาวะผู้นำโรงเรียนในชนบท
Nelson, Tenneisha
International Journal of Leadership in Education, v25 n2 p197-210 2022
            This paper explores the value of using a practice lens to explore how leadership happens in a rural school. I contend that examining leadership-as-practice provides an alternate means of understanding the phenomenon of rural school leadership, which transitions the focus of study away from the traits and behaviors of individual school leaders, by providing insight into how leadership unfolds, as school actors work together. To advance this argument, I provide an overview of traditional approaches to studying leadership, and identify some of the drawbacks of these approaches. Drawing on the turn to practice in social theory as a reference point, I then draw attention to the study of leadership as a socially constructed phenomenon and use an illustrative case to demonstrate the value of a leadership-as practice lens. An overview of the methodological implications of studying leadership-as-practice is provided, with attention being paid to its potential to expand the focus of rural school leadership studies.
            บทความนี้สำรวจคุณค่าของการใช้เลนส์ปฏิบัติเพื่อสำรวจว่าภาวะผู้นำเกิดขึ้นได้อย่างไรในโรงเรียนชนบท ข้าพเจ้าขอยืนยันว่าการตรวจสอบภาวะผู้นำเป็นวิธีการอีกทางหนึ่งในการทำความเข้าใจปรากฏการณ์ของภาวะผู้นำในโรงเรียนในชนบท ซึ่งเปลี่ยนจุดเน้นของการศึกษาให้ห่างไกลจากคุณลักษณะและพฤติกรรมของผู้นำแต่ละโรงเรียน โดยให้ข้อมูลเชิงลึกเกี่ยวกับวิธีการที่ผู้นำเผยออกมา ในฐานะนักแสดงของโรงเรียน ทำงานด้วยกัน. เพื่อพัฒนาข้อโต้แย้งนี้ ฉันให้ภาพรวมของแนวทางดั้งเดิมในการศึกษาความเป็นผู้นำ และระบุข้อเสียบางประการของแนวทางเหล่านี้ เมื่อหันไปใช้ทฤษฎีทางสังคมเป็นประเด็นอ้างอิง จากนั้นฉันจึงดึงความสนใจไปที่การศึกษาภาวะผู้นำในฐานะปรากฏการณ์ที่สังคมสร้างขึ้น และใช้กรณีตัวอย่างเพื่อแสดงให้เห็นถึงคุณค่าของเลนส์ภาวะผู้นำในฐานะแนวทางปฏิบัติ
Descriptors: Rural Areas, Instructional Leadership, Social Theories, Case Studies, Principals, Administrator Attitudes, Teacher Administrator Relationship, Foreign Countries, Elementary School Students, Reading Achievement, Leadership Styles


Reference : 

Nelson, T. (2022) Exploring Leadership-as-Practice in the Study of Rural School LeadershipInternational Journal of Leadership in Education, v25 n2 p197-210 2022


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น