วันศุกร์ที่ 17 มีนาคม พ.ศ. 2566

Motivation in the Classroom

 Motivation in the Classroom

แรงจูงใจในห้องเรียน

Kiliç, Muhammet Emre; Kiliç, Mehmet Yasar; Akan, Durdagi
Participatory Educational Research, v8 n2 p31-56 Apr 2021
            The aim of this research is to determine the factors affecting students' motivation. For this purpose, a model consisting of four dimensions has been created by scanning the literature, and the created model has been supported by the opinions of the participants. The research was carried out with qualitative method. The research was conducted in accordance with the "case study" design. In this context, this research was conducted in accordance with the case study design in terms of revealing the motivational elements of the students. The study group of the research consists of 18 students studying at secondary school, high school, and who are undergraduates. The "maximum diversity" sampling method was used in the study. "Semi-structured interview form" consisting of five questions was developed by the researchers in order to reveal the views on students' motivation. The data were collected using the "semi-structured interview form" prepared by the researchers using the interview technique. Themes were formed by dividing the data obtained into similar expressions and all themes were presented as a whole. According to the first finding obtained at the end of the study, the first of the factors affecting the motivation of students is learning & teaching factor. According to the second finding obtained at the end of the research, it was found that the second factor affecting the motivation of the students is the factors during the lessons. According to another finding, the third factor affecting students' motivation is the evaluation element. According to the fourth finding, the fourth factor affecting students' motivation is educational environment & material factor.
            การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อหาปัจจัยที่ส่งผลต่อแรงจูงใจของนักเรียน เพื่อจุดประสงค์นี้ แบบจำลองที่ประกอบด้วยสี่มิติได้ถูกสร้างขึ้นโดยการสแกนวรรณกรรม และแบบจำลองที่สร้างขึ้นได้รับการสนับสนุนโดยความคิดเห็นของผู้เข้าร่วม ดำเนินการวิจัยด้วยวิธีเชิงคุณภาพ การวิจัยดำเนินการตามการออกแบบ "กรณีศึกษา" ในบริบทนี้ การวิจัยนี้ดำเนินการตามการออกแบบกรณีศึกษาในแง่ของการเปิดเผยองค์ประกอบแรงจูงใจของนักเรียน กลุ่มศึกษาวิจัยประกอบด้วยนักเรียนจำนวน 18 คน ที่กำลังศึกษาในระดับมัธยมศึกษา มัธยมศึกษาตอนปลาย และกำลังศึกษาระดับปริญญาตรี ใช้วิธีสุ่มตัวอย่าง "ความหลากหลายสูงสุด" ในการศึกษา ผู้วิจัยได้จัดทำ "แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง" ประกอบด้วยคำถาม 5 ข้อ เพื่อเปิดเผยมุมมองเกี่ยวกับแรงจูงใจของนักศึกษา เก็บข้อมูลโดยใช้ "แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง" ที่ผู้วิจัยจัดทำขึ้นโดยใช้เทคนิคการสัมภาษณ์ ชุดรูปแบบเกิดจากการแบ่งข้อมูลที่ได้รับออกเป็นนิพจน์ที่คล้ายคลึงกัน และชุดรูปแบบทั้งหมดถูกนำเสนอโดยรวม จากการค้นพบครั้งแรกเมื่อสิ้นสุดการศึกษาพบว่าปัจจัยแรกที่ส่งผลต่อแรงจูงใจของนักเรียนคือปัจจัยด้านการเรียนและการสอน จากผลการวิจัยครั้งที่ 2 เมื่อสิ้นสุดการวิจัย พบว่า ปัจจัยที่ 2 ที่ส่งผลต่อแรงจูงใจของนักเรียน คือ ปัจจัยระหว่างเรียน จากการค้นพบอื่น ปัจจัยที่สามที่ส่งผลต่อแรงจูงใจของนักเรียนคือองค์ประกอบการประเมิน จากการค้นพบครั้งที่ 4 ปัจจัยที่สี่ที่ส่งผลต่อแรงจูงใจของนักเรียนคือสภาพแวดล้อมทางการศึกษาและปัจจัยด้านวัตถุ


Reference : 

Kiliç, M.E., Kiliç, M.Y., and Akan, D. (2021) Motivation in the ClassroomParticipatory Educational Research, v8 n2 p31-56 Apr 2021


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น