วันเสาร์ที่ 18 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2566

Motivation and Learning Strategies: Student Motivation Affects Student Learning Strategies

Motivation and Learning Strategies: Student Motivation Affects Student Learning Strategies

แรงจูงใจและกลยุทธ์การเรียนรู้: แรงจูงใจของนักเรียนส่งผลต่อกลยุทธ์การเรียนรู้ของนักเรียน

Hariri, Hasan; Karwan, Dedy Hermanto; Haenilah, Een Yayah; Rini, Riswanti; Suparman, Ujang
European Journal of Educational Research, v10 n1 p39-49 2021
            Despite being a popular research subject internationally, self-regulated learning is relatively under-investigated in the Indonesian context. This article examined student learning motivation and its use as an indicator to predict student learning strategies in an Indonesian school context. This article applied quantitative research design, with Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) used to collect the data. This questionnaire was completed by 408 public high secondary students randomly selected from the population in Lampung Province schools, and multiple regression was used to analyze the obtained data. Results show that student motivation and learning strategies were positively and significantly correlated; three predictor variables of student motivation could significantly predict learning strategies; and value components of student motivation best predicted learning strategies. In conclusion, these findings indicate that, when teachers apply learning strategies, such variables as motivation including value, expectancy, and affective components should be strongly considered to be in place. It is hoped finally that the students will be self-regulated learners for their success.
            แม้จะเป็นหัวข้อวิจัยที่ได้รับความนิยมในระดับสากล แต่การเรียนรู้แบบควบคุมตนเองนั้นค่อนข้างอยู่ภายใต้การตรวจสอบในบริบทของอินโดนีเซีย บทความนี้ตรวจสอบแรงจูงใจในการเรียนรู้ของนักเรียนและการใช้เป็นตัวบ่งชี้ในการทำนายกลยุทธ์การเรียนรู้ของนักเรียนในบริบทของโรงเรียนในอินโดนีเซีย บทความนี้ใช้การออกแบบการวิจัยเชิงปริมาณโดยใช้กลยุทธ์สร้างแรงจูงใจสำหรับแบบสอบถามการเรียนรู้ (MSLQ) ในการรวบรวมข้อมูล แบบสอบถามนี้กรอกโดยนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายของรัฐ 408 คน โดยสุ่มเลือกจากประชากรในโรงเรียนในจังหวัดลำปาง และใช้การถดถอยพหุคูณเพื่อวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้รับ ผลการวิจัยพบว่าแรงจูงใจของนักเรียนและกลยุทธ์การเรียนรู้มีความสัมพันธ์กันในเชิงบวกและมีนัยสำคัญ ตัวแปรทำนายแรงจูงใจของนักเรียนสามตัวสามารถทำนายกลยุทธ์การเรียนรู้ได้อย่างมีนัยสำคัญ และองค์ประกอบคุณค่าของแรงจูงใจของนักเรียนที่ทำนายกลยุทธ์การเรียนรู้ได้ดีที่สุด โดยสรุป การค้นพบนี้บ่งชี้ว่าเมื่อครูใช้กลยุทธ์การเรียนรู้ ควรพิจารณาตัวแปรต่างๆ เช่น แรงจูงใจ รวมถึงคุณค่า ความคาดหวัง และองค์ประกอบทางอารมณ์ หวังว่าในที่สุดนักเรียนจะเป็นผู้เรียนที่ควบคุมตนเองได้เพื่อความสำเร็จ


Reference : 

Hariri, H., Karwan, D.H., Haenilah, E.Y., Rini, R. and Suparman, U. (2021) Motivation and Learning Strategies: Student Motivation Affects Student Learning Strategies. European Journal of Educational Research, v10 n1 p39-49 2021


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น